LACCS-methodiek: leren, meedoen en ontwikkelen

« Terug naar overzicht
01-10-2025

Binnen Punt Speciaal werken onze scholen met de LACCS-methodiek. LACCS staat voor Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding. Deze aanpak helpt ons om goed aan te sluiten bij de mogelijkheden en behoeften van leerlingen met een ernstige meervoudige beperking (emb).

De LACCS-methodiek maakt leren en ontwikkelen zichtbaar, vergroot eigenaarschap en bevordert inclusie. Daarmee sluit de methodiek naadloos aan bij onze missie: het best passend toeleiden naar de best passende plek.

Eigenaarschap: zelf invloed ervaren

Met LACCS leren emb-leerlingen, binnen hun mogelijkheden, zelf keuzes te maken. Dat kan via communicatie, spel of zintuiglijke ervaringen. Leraren begeleiden dit proces stap voor stap en gebruiken de LACCS-bril om te kijken wat werkt voor iedere leerling.

Ouders spelen hierin een belangrijke rol. Tijdens de Goed Leven-gesprekken brengen we samen de vijf LACCS-gebieden in kaart. Op basis daarvan maken we een handelingsplan met haalbare en betekenisvolle doelen. Zo ervaart iedere leerling invloed op zijn of haar ontwikkeling en bouwen we aan veiligheid en vertrouwen.

Inclusiever onderwijs: meedoen op eigen manier

LACCS helpt ons om een omgeving te creëren waarin leerlingen erbij horen en mee kunnen doen, ieder op zijn of haar eigen manier. We kijken niet naar beperkingen, maar naar wat leerlingen wél kunnen en willen.

Een inclusieve leeromgeving betekent: fysieke toegankelijkheid, passende communicatie en een open houding. Leerlingen doen mee in de klas, maar ook daarbuiten. We halen de wereld naar binnen via activiteiten zoals koken of klussen en we trekken er samen op uit naar bijvoorbeeld de supermarkt, de bakker of de boerderij. Zo maken we onderwijs onderdeel van het dagelijks leven.

Onderwijskwaliteit: ontwikkeling zichtbaar maken

Bij emb-leerlingen zijn toetsresultaten vaak niet passend. Daarom volgen we de ontwikkeling via andere wegen. We gebruiken observaties, gesprekken en feedback, en werken met een duidelijke cyclus: van Goed Leven-gesprek tot ontwikkelfasegesprek. Zo houden we zicht op waar een leerling staat en wat nodig is om verder te komen.

Deze werkwijze helpt ons om doelen af te stemmen op de mogelijkheden van de leerling. Daarmee maken we ontwikkeling stap voor stap zichtbaar, op álle domeinen van LACCS.

Samen werken aan onze missie

De LACCS-methodiek geeft richting aan ons onderwijs en versterkt eigenaarschap, inclusie en kwaliteit. Daarmee dragen we bij aan onze gezamenlijke missie: het best passend toeleiden naar de best passende plek.