Digitale geletterdheid is belangrijk voor al onze leerlingen. Niet als los vak, maar als onderdeel van betekenisvol onderwijs. Daarom sloten wij ons aan bij een landelijke werkgroep over de nieuwe functionele kerndoelen digitale geletterdheid.
Op zoek naar eigentijdse lesinhoud
Onze belangrijkste reden om mee te doen? We zijn benieuwd naar de nieuwe kerndoelen én we merken dat onze huidige leerlijn digitale geletterdheid niet meer goed past. De samenleving verandert snel. Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker, ook voor onze leerlingen.
Vooral voor kinderen en jongeren in leerroute 1, 2 en 3 zoeken we nog naar passende, concrete lesinhoud en didactiek. Als team onderwijs en ict willen we hen digitale vaardigheden aanleren die écht van betekenis zijn. De landelijke werkgroep gaf ons de kans om samen met collega’s uit het hele land in gesprek te gaan over wat werkt en wat nodig is.
Wat leerden we?
De nieuwe functionele kerndoelen zijn duidelijker en beter gestructureerd dan voorheen. Ze helpen bij het opbouwen van een leerlijn. Tegelijk zien we dat de doelen niet goed aansluiten bij kinderen in leerroute 1 en 2, vooral als het gaat om leerlingen met een ernstige meervoudige beperking (emb). Voor leerlingen in leerroute 3, 4 en 5 zien we wél goede kansen, als we de doelen goed vertalen naar de praktijk.
Mooi is dat er ook aandacht is voor actuele thema’s, zoals artificiële intelligentie (ai). Dat sluit aan bij de leefwereld van onze leerlingen en maakt het mogelijk om digitale geletterdheid eigentijds en betekenisvol vorm te geven.
Veel herkenning bij andere scholen
Tijdens de bijeenkomst bleek dat veel scholen tegen dezelfde uitdagingen aanlopen als wij. Ook zij zoeken naar een manier om digitale geletterdheid aan te bieden die past bij hun leerlingen in de profielen dagbesteding en arbeidsmarkt. Het was waardevol om daarover met elkaar in gesprek te gaan.
Ook ontmoetten we collega’s van de landelijke kennisgroep speciaal ict, waar we inmiddels actief aan deelnemen. Het is inspirerend om samen te denken over hoe we digitale geletterdheid duurzaam kunnen verankeren in het speciaal onderwijs.
Sterke basis binnen Punt Speciaal
Bij Punt Speciaal werken we al jaren aan digitale geletterdheid. We maken realistische keuzes per leerroute en zorgen voor passend lesmateriaal en duidelijke afspraken over software en devices. Ook stimuleren we samenwerking via Teams.
Die stevige basis helpt ons om de nieuwe kerndoelen goed in te passen in ons eigen beleid. Voor ons is digitale geletterdheid geen los vak, maar een onderdeel van kwalitatief goed onderwijs.
Wat betekent dit voor ons vervolg?
De bijeenkomst liet zien dat het tijd is om onze leerlijn digitale geletterdheid te vernieuwen. De nieuwe kerndoelen geven ons de kans om ons onderwijs te actualiseren. We willen samen met collega’s verkennen hoe we de doelen gebruiken in de praktijk, en lesmateriaal ontwikkelen dat past bij onze leerlingen.
Digitale vaardigheden als levensvaardigheden
Digitale geletterdheid is voor onze leerlingen geen extraatje. Het helpt hen zelfstandiger te worden en hun wereld te vergroten. Denk aan plannen met een app, informatie opzoeken of communiceren via ondersteunende technologie.
Het gaat niet alleen om apparaten bedienen, maar om begrijpen en bewust kiezen. Digitale vaardigheden geven onze leerlingen meer grip op hun leven — nu én later.
De urgentie van artificiële intelligentie
We zijn vooral geïnspireerd door de aandacht voor ai in de nieuwe kerndoelen. Deze technologie groeit snel en biedt veel kansen voor onze leerlingen, bijvoorbeeld via spraakherkenning of slimme ondersteuning. Tegelijk moeten we hen ook bewust maken van de risico’s.
Daarom vinden wij het belangrijk om technologie op een verantwoorde manier in te zetten, met duidelijke doelen en altijd afgestemd op wat een leerling nodig heeft.