Binnen Punt Speciaal willen we iedere leerling de best mogelijke kansen bieden. Daarom volgden onze commissies van begeleiding, bestaande uit intern begeleiders, orthopedagogen en locatieleiders, samen met staffunctionarissen onderwijs en kwaliteit de scholing Opbrengstgericht werken in 4D bij de CED-groep.
Deze aanpak helpt ons om planmatig en doelgericht onderwijs te verbeteren. Niet alleen op het gebied van taal en rekenen, maar ook op gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling.
De methode richt zich op vier stappen: data, duiden, doelen en doen. We kijken goed naar toetsresultaten en andere informatie. Vervolgens bespreken we wat die gegevens betekenen en stellen we duidelijke doelen. Tot slot werken we planmatig aan verbeteringen in de klas.
Zo krijgt iedere leerling een passend aanbod. Leraren stemmen leerstof, leertijd en aanpak af op drie niveaus:
basis: het reguliere programma;
intensief: extra ondersteuning waar nodig;
verdiept: meer uitdaging voor wie dat aankan.
Met deze manier van werken zorgen we dat schoolambities en de ontwikkeling van leerlingen hand in hand gaan. Het geeft leraren houvast en ruimte om hun onderwijs beter af te stemmen. Ook verminderen de administratieve lasten, doordat we minder met vaste groepsplannen werken en meer kijken naar wat de leerling echt nodig heeft.
De ervaring leert dat deze aanpak werkt: leerlingen ontwikkelen zich op meerdere gebieden en maken stappen die goed aansluiten bij hun mogelijkheden en talenten.
Opbrengstgericht werken in 4D vraagt inzet van iedereen: van leraren tot locatieleiding en bestuur. Binnen Punt Speciaal bouwen we samen aan onderwijs waarin kinderen en jongeren hun talenten maximaal kunnen ontwikkelen.
Zoals de CED-groep zegt: opbrengsten verwacht je niet, die organiseer je.
De CED-groep is een landelijke onderwijsorganisatie die scholen ondersteunt met trainingen, advies en materialen. Zij hebben jarenlange ervaring met opbrengstgericht werken en werken samen met scholen in zowel regulier als speciaal onderwijs.